glue, paper, scissors
Ik ben Lonneke Orbons, afstuderend scenograaf aan de Toneelacademie Maastricht. Mijn ontwerpen en autonoom werk ontstaan vanuit een zoektocht naar het surrealistische binnen het realistische. Ik zoek naar verwondering in het “gewone”.
De grens tussen filmisch en theatraal vind ik spannend gebied!
Het “ongrijpbare onbegrijpelijke” is mijn onuitputtelijke inspiratiebron.
Mijn rode draad!
De afgelopen jaren heb ik vooral ervaring opgedaan binnen het art-departement van verschillende filmproducties, onder andere als assistent van art-director Dimitri Merkoulov.
OVER MIJ
SCROLL TO SEE MY WORK
INSTALLATIE PROJECT
Jedermann
Een theatrale installatie ontstaan vanuit de theatertekst “Jedermann stirbt” van Ferdinand Schmalz.
Ik ben altijd gefascineerd geweest door “ongrijpbare onbegrijpelijke” fenomenen.
De dood is hier een van. Ik weet niet hoe het voelt om dood te gaan maar wel hoe het voelt om iemand of iets te verliezen.
Wat mij hierin het meest aangrijpt, is het feit dat dit “iets” nooit meer tastbaar is, ik kan het nooit meer aanraken.
Het is als een kat die de lichtreflectie van mijn horloge wil vangen, het is er maar het is ontastbaar. De herinnering en het gevoel zijn er, maar het is nooit meer tastbaar.
'KUST' - MAQUETTE PROJECT/ KOSTUUMONTWERPEN
Kust
Wanneer Wilfried plotseling wees wordt, beseft hij dat hij niet weet wie hij is.
Hij kent zijn eigen verhaal niet.
Het verhaal van zijn geschiedenis en van zijn geboorteland.
Met het lichaam van zijn vader reist hij af naar zijn geboorteland.
Hier ontmoet hij mensen die net als hij de cirkel moeten doorbreken. Ze moeten hun verleden begraven om verder te kunnen. Hun zware emotionele bagage hangt als een bedrukkend plafond boven de vloer.
Om deze bagage te verwerken besluiten ze hun verhalen met de wereld te delen!
Het Ontwerp
Een geanimeerde simulatie die het decor en haar verloop weergeeft. Het ontwerp wordt fysiek (analoog) uitgevoerd.
Gedurende het stuk komt alle bagage op specifieke momenten naar beneden, waardoor er op de vloer een nieuwe wereld ontstaat.
Het verhaal dat de personages vertellen gaat dus over loslaten en opnieuw beginnen.
Alle decorelementen behouden gedurende het hele stuk betekenis.
Bijna alles wordt hergebruikt in het verhaal dat de spelers vertellen.
Het geheel staat in het midden van de vloer van de Gasometer in Oberhausen. Deze is 69m breed en 117 m hoog. De vloer en de tribune is een insluitende ronde vorm, omdat de personages vast zitten in een kleine wereld in een groter geheel. Ze zitten als het ware vast in een wereld zonder begin en eind en ze verlangen naar het licht van boven. De kleine ronde vorm in de grote ronden ruimte van de Gasometer versterkt dit gevoel
PRAKTIJKPROJECT
Zaterdag
Waldemar
Volgens mij praat Louis niet meer.
Rick
Hoe bedoel je, Louis praat niet meer?
Waldemar
Wat ik zeg, Louis praat niet meer.
De drie vrienden komen elke zaterdag samen, maar op een dag praat Louis plots niet meer.
Hoe moeten ze nu communiceren zonder woorden, of waren de woorden nou juist het probleem? Wat blijft er over van een vriendschap als je een nieuwe gezamenlijke taal moet vinden? Ze zijn alle drie vreemden in deze realiteit en ze ervaren een enorm onvermogen. Ze groeien uit elkaar en de vriendschap lijkt op de klippen te lopen, maar dan vinden ze gezamenlijk de stilte…
Scenografie concept en uitwerking
THEATRAAL ESSAY
Theatraal Essay
Regels doorbreken in een werkelijkheid zoals men die kent (Magisch realisme) creëert grotere verwondering dan wanneer regels doorbroken worden in een onwerkelijke wereld, waar überhaupt geen regels van kracht zijn (Surrealisme)